Kindercoach op school
ACHTER ONGEWENST GEDRAG SCHUILT EEN NAAR GEVOEL
EEN KIND DAT VAAK BOOS IS HEEFT IETS TE VERTELLEN
EEN KIND PRESTEERT NIET VOOR NIETS ONDER ZIJN KUNNEN
Gelukkige kinderen in een blije klas
Kinderen communiceren niet alleen met woorden, maar ook met gedrag. Als leerkracht zie je dat natuurlijk dagelijks in de klas. Kinderen kunnen hun gevoel vaak nog niet onder woorden brengen of begrijpen niet waar het vandaan komt, maar ze voelen het wel. Een naar gevoel leidt bij kinderen dus vaak tot bepaald gedrag. Boosheid, pesten, terugtrekken, passiviteit, onderpresteren, het zijn allemaal signalen die erop duiden dat een kind zich niet blij en gelukkig voelt.
In de klas kan je daar behoorlijk last van hebben. Het gedrag van het kind kan effect hebben op klasgenoten, of het gedrag van het kind vraagt veel extra tijd en energie van jou als leerkracht. Tijd en energie die je misschien helemaal niet hebt of die je liever verdeelt over alle kinderen of besteedt aan het voorbereiden van je lessen.
Coaching op maat
Bovendien voelt een kind zich niet altijd vrij om nare gevoelens te delen met een juf of meester van de school. Een kindercoach kan dan uitkomst bieden. Als integratieve kindercoach/-counselor stem ik af op het kind met zijn of haar probleem en omstandigheden. Elk kind is uniek, daarom is mijn begeleiding altijd op maat. In een kort traject van meestal zo’n vijf sessies ontdekt het kind welk naar gevoel daar zit, dat zo’n gevoel erbij hoort en hoe het op een andere manier met dat nare gevoel kan omgaan. Mijn uitgangspunt daarbij is ‘Een kind weet het, kan het en doet het’. Omdat een kind het allemaal zelf ontdekt, is het effect van integratieve kindercoaching blijvend.
Waarom een externe kindercoach?
Om een kind echt effectief en duurzaam te kunnen helpen, is vertrouwen heel belangrijk. Een kind moet zich veilig voelen en alles durven zeggen. Bijvoorbeeld dat het niks durft te vragen aan de juf of meester omdat die altijd zo streng is, of dat de juf of meester hem of haar altijd de schuld geeft. Voor een kind is het makkelijker dat soort informatie te delen met iemand die niet bij de school hoort. Andersom kan het als medewerker van de school best moeilijk zijn om vertrouwelijke informatie over je collega’s te horen.
Ik werk onder meer vanuit mijn integratieve kinderpraktijk in Amsterdam-West en daarnaast is het mogelijk dat ik kinderen coach op jullie school. De school kan bijvoorbeeld besluiten dat ik er ben tijdens een vaste schooldag in de week om kinderen te coachen volgens afspraken die we hebben gemaakt.
Meer informatie
Heb je als leerkracht, intern begeleider of schooldirecteur vragen of wil je weten wat de mogelijkheden zijn, dan kun je altijd vrijblijvend contact opnemen. Ik leg graag uit wat ik doe, hoe ik kinderen help en daarmee kan bijdragen aan een prettig leerklimaat op school.
