Kindercoach of Jongerencoach op school

ACHTER ONGEWENST GEDRAG SCHUILT EEN NAAR GEVOEL

EEN KIND OF JONGERE MET BOOSHEID HEEFT IETS TE VERTELLEN

EEN LEERLING PRESTEERT NIET VOOR NIETS ONDER ZIJN KUNNEN

Gelukkige kinderen in een blije klas

Waarom een kindercoach of jongerencoach op school? Kinderen communiceren niet alleen met woorden, maar ook met gedrag. Als leerkracht of docent zie je dat natuurlijk dagelijks in de klas. Kinderen en jongeren kunnen hun gevoel vaak nog niet onder woorden brengen of weten niet waar het vandaan komt, maar ze voelen het wel. Een naar gevoel leidt bij kinderen dus vaak tot bepaald gedrag. Boosheid, pesten, terugtrekken, passiviteit, onderpresteren, het zijn allemaal signalen die erop duiden dat een kind zich niet blij en gelukkig voelt.

In de klas kan je daar behoorlijk last van hebben. Het gedrag van de leerling kan effect hebben op klasgenoten, of het vraagt veel extra tijd en energie van jou als leerkracht of docent. Tijd en energie die je misschien helemaal niet hebt of die je liever verdeelt over alle leerlingen of besteedt aan het voorbereiden van je lessen.

Een kindercoach of jongerencoach op school biedt coaching op maat

Bovendien voelt een kind of jongere zich niet altijd vrij om nare gevoelens te delen met een leerkracht of docent of mentor van de school. Een kinder- en jongerencoach kan dan uitkomst bieden. Als integratieve kindercoach-jongerencoach stem ik af op de leerling met zijn of haar probleem en omstandigheden. Elk kind is uniek, daarom is mijn begeleiding altijd op maat. In een kort traject van drie tot tien sessies ontdekt de leerling welk naar gevoel daar zit, dat zo’n gevoel erbij hoort en hoe het op een andere manier met dat nare gevoel kan omgaan. Mijn uitgangspunt daarbij is ‘Een kind weet het, kan het en doet het’. Omdat een kind het allemaal zelf ontdekt, is het effect van integratieve kinder- en jongerencoaching blijvend.

Waarom een externe kindercoach of jongerencoach op school?

Om een kind echt effectief en duurzaam te kunnen helpen, is vertrouwen heel belangrijk. Een kind moet zich veilig voelen en alles durven zeggen. Bijvoorbeeld dat het niks durft te vragen aan de juf of meester omdat die altijd zo streng is, of dat de juf of meester hem of haar altijd de schuld geeft. Voor een kind is het makkelijker dat soort informatie te delen met iemand die niet bij de school hoort. Andersom kan het als medewerker van de school best moeilijk zijn om vertrouwelijke informatie over je collega’s te horen.

Ik werk onder meer vanuit mijn integratieve kinderpraktijk in Amsterdam-West en daarnaast is het mogelijk dat ik leerlingen coach op jullie school. De school kan bijvoorbeeld besluiten dat ik er ben tijdens een vaste schooldag in de week om leerlingen te coachen volgens afspraken die we hebben gemaakt.

Meer informatie

Heb je als leerkracht, intern begeleider, mentor of zorgcoördinator vragen of wil je weten wat de mogelijkheden zijn, dan kun je altijd vrijblijvend contact opnemen. Ik leg graag uit wat ik doe, hoe ik kinderen en jongeren help en daarmee kan bijdragen aan een prettig leerklimaat op school.

Hoi Leeuw, ik zie dat je niet blij bent. Hoe voel je je?

Dat komt vaker voor. En ik weet dat ik je kan helpen.

Wist je al dat jij dat allemaal kan?

Nu weet je wat je moet doen. Hoe vind je dat?

Neem contact op voor meer informatie!

7 + 11 =